Børnehavens historie

Skt. Josefs Børnehave blev etableret af de katolske søstre Visdommens Døtre i 1964 som legested til Skt. Josefs Skole. Søstreordenen Visdommens Døtre blev stiftet kyndelmissedag år 1703, og den første søster hed Marie Louise. Søstrene etablerede sig i Roskilde år 1903 i den bygning vi i dag benytter som børnehave. Derfor hedder huset Villa Marie Louise. Søstrene boede i huset frem til 1963. Huset ejedes af søstrenes Sct. Maria Stiftelse.

I 1975 fik den selvejende institution Skt. Josefs Børnehave sine første vedtægter. Året efter afhændte Sct. Maria Stiftelse skødet til Villa Marie Louise til børnehaven.

Siden da er huset blevet drevet som katolsk børnehave med driftsoverenskomst med Roskilde Kommune. Dette varede indtil 31.december 2010, hvor børnehaven overgik til at blive en privat institution. I årene herefter intensiveres samarbejdet med skolen, og de to institutioner sammenlægges officielt igen i sommeren 2019.

Skt. Josefs Børnehave er normeret til 35 børn.