faq+1@4x.png

Frequently Asked Questions

Her på siden har vi forsøgt at samle alle de spørgsmål, som forældre oftest stiller. Hvis du har et spørgsmål, som du ikke finder besvaret på denne side, er du meget velkommen til at kontakte os på mail: ca@sjs-roskilde.dk
Så vil vi svare dig hurtigst muligt, og spørgsmål og svar vil eventuelt blive tilføjet her på siden til brug for andre forældre.

Hvor mange børn går der i Skt. Josefs Børnehave?
Børnehaven er normeret til 34 børn.

Hvor mange ansatte er der i børnehaven?
Personalegruppen i børnehaven består af en leder, tre pædagoger, en pædagogisk assistent og en pædagogmedhjælper og derudover faste vikarer.

Venteliste - Hvornår skal mit barn skrives op?

Du kan skrive dit barn op når som helst, men vi anbefaler at gøre det i god tid. Opskrivning foregår ved at udfylde blanketten på hjemmesiden.

Pris - Hvad koster en plads i Skt. Josefs Børnehave?
Prisen for en plads i børnehaven ( 3 - 6 år) er 2.850 kr. pr. måned
Prisen for en småbørnsplads (2,10 - 3 år) er 3.550 kr. pr. måned

Der betales i alle 12 kalendermåneder.

Tilskud - Kan jeg få søskendetilskud?
Ja, du kan få tilskud, hvis du har mere end ét barn i institution.
Der er også mulighed for at ansøge om økonomisk friplads.

Er der madordning i Skt. Josefs Børnehave?
Nej, vi prioriterer, at forældrene skal have mest mulig indflydelse på deres barns kost, og derfor skal hvert barn selv medbringe en sund og nærende madpakke hver dag.
Børnehaven sørger for morgenmad i tidsrummet kl. 7.00-7.30
Børnehaven sørger for formiddagsmad og et eftermiddagsmåltid, som består af brød, frugt eller grøntsager.

Hvordan fordeles pladserne?

I henhold til børnehavens vedtægter.

Religion - Skal man have en særlig religiøs baggrund for at få plads i Skt. Josefs Børnehave?
Nej, i Skt. Josefs Børnehave byder vi alle børn velkommen.

Hvad ligger der i, at Skt. Josefs Børnehave er en kristen-katolsk børnehave?

Skt. Josefs Børnehave blev etableret af de katolske Visdommens Døtre i 1964 som legested til Skt. Josefs Skole.
I 1975 fik den selvejende institution Skt. Josefs Børnehave sine første vedtægter. Året efter afhændede Sct. Maria stiftelsen (som ejede huset) skødet til Villa Marie Louise til børnehaven. Derefter blev børnehaven drevet som selvejende med driftsoverenskomst med Roskilde Kommune. I 2011 blev børnehaven godkendt som privat selvejende børnehave. Den 1. februar 2019 blev børnehaven sammenlagt med Skt. Josefs Skole og er idag Skt. Josefs Skoles børnehave. I dagligdagen er der ikke forskel på Skt. Josefs Børnehave og andre velfungerende børnehaver. Den kristen-katolske tradition betyder i praksis, at vores udgangspunkt er respekten for børn og forældres egne kompetencer, og vi lægger vægt på, at børnene lever i en dagligdag i overensstemmelse med demokratiske holdninger, danske værdier og traditioner.

Børnene bliver tilbudt at deltage ved kirkelige arrangementer i forbindelse med årets højtider, eksempelvis påske, pinse og jul. Ofte sammen med de små klasser fra Skt. Josefs Skole. Under disse arrangementer er børnene altid sammen med en voksen fra børnehaven.

Hvordan tackler I at ligge midt i Roskilde by?
Børnehaven ligger centralt i midtbyen tæt på Domkirken. Vi har en lille legeplads, hvor børnene kan lege i trygge rammer, men derudover benytter vi byens to parker, og andre grønne områder.